У Полтаві презентували автоматизовану систему оплати у громадському транспорті

 

   Столична компанія з кіпрським корінням заявила про свій інтерес встановити у громадському транспорті Полтави валідатори.

Міська влада Полтави робить перші кроки до впровадження у місті автоматизованої системи обліки оплати проїзду (АСООП). 11 січня 2018 року з приводу цього був опублікований проект рішення міськвиконкому. Також сформували конкурсний комітет, який має визначити підприємство, котре отримає право встановити автоматизовану систему. Коли буде проведений конкурс, невідомо, однак на горизонті почали з’являтися перші претенденти.

Сьогодні у приміщенні комунальної організації «Інститут розвитку міста» відбулося перше публічне обговорення запровадження АСООП. Представник компанії ТОВ «Symbol Systems» Олег Терлецький представив проект реформування транспорту у Полтаві. Він розповів чиновникам і громадськості, як ця система виглядатиме і коли може запрацювати.

Види електронної оплати

   Спершу валідаторами (терміналами, через які відбуватиметься оплата проїзду) планують обладнати тролейбуси, а потім і приватний транспорт (автобуси). Валідатори бувають двох типів: мобільні та стаціонарні. Оплачувати проїзд також можна декількома способами.

Готівкою. Пасажир, як і раніше, дає гроші водію або кондуктору. Після цього кондуктор або водій прикладає службову картку до мобільного терміналу і видає роздрукований квиток пасажиру.

Транспортною карткою. Ви купуєте електронну карту, яка коштуватиме 20-30 гривень. Поповнюєте її через електронних гаманець, або в спеціальних пунктах. Під час проїзду картку прикладаєте до валідатора, який видасть вам квиток.

Банківською карткою. Стандартні валідатори приймають тільки банківські картки безконтактної оплати. Це карти типу Visa payWave чи MasterCard PayPass.

Соціальною карткою. Пільговики отримають ці карти безкоштовно. Слід зазначити, що вони можуть бути з різними умовами. Це може бути безліміт або визначена кількість поїздок. Наприклад, у Тернополі для пільговиків видається безліміт на місяць, але користуватися ним можна тільки після 10 ранку, коли проходить час-пік.

   Телефоном. У кого є смартфон з чіпом NFC може завантажити відповідний мобільний додаток і оплачувати піднісши телефон до валідатора.

Як запевняє Олег Терлецький, карткова система запрацює не одразу. Потрібен перехідний період. Тому на першому етапі будуть використовувати мобільні валідатори. Також, щоб заохотити людей, потрібен диференційований тариф — при оплаті карткою проїзд буде дешевшим, ніж без неї. Систему з мобільними валідаторами можна запустити за місяць. Повністю автоматизована система оплати проїзду у Полтаві зможе запрацювати за 5-10 років. З часом зникнуть кондуктори, але залишаться контролери.

   В теорії автоматизована система дає можливість порахувати пасажиропотік, покращити транспорту мережу та збільшити виторг для перевізників. Інформацію про пасажиропотік перевізники будуть отримувати кожного ранку від оператора, який перераховуватиме їм кошти за перевезення. Незважаючи на озвучені переваги, водії в деяких містах боряться з валідаторами, топлячи їх у воді або заливають монтажною піною.

Є декілька варіантів закупки валідаторів і транспортних карток. Міська рада може провести тендер і закупити всю необхідну техніку. Або ж інвестуватиме компанія, яка виграє конкурс. Наприклад, в Житомирі місто самостійно закупило валідатори, а в Тернополі і Чернігові інвестувала «Symbol Systems». Там середня комісія складає 10% з одного платежу.

   Компанія Symbol Systems (ТОВ «Сімбол Системс») вже встановила валідатори на громадському транспорті Житомира, Тернополя, Чернігова. Її головний офіс знаходиться в Києві, а серед засновників є кіпрська компанія «Фріотрон Холдінгс Лімітед».

Інші пропозиції

На обговоренні був присутнім представник «Ощадбанку», він вважає озвучену систему монополією. На його думку, перевізник повинен сам обрати компанію, яка встановить валідатор, а не нав’язувати йому конкретно оператора. Банки готові за власні кошти поставити свої термінали із комісією 3% із платежу. Однак в такому випадку залишаються питання: Як буде рахуватися пасажиропотік? Що робити із пільговиками? Що робити з тими, хто немає банківської картки?

 

За матеріалами інтернет – видання «Полтавщина»

 

Світлана Мисик

Залишити коментар

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *