З’ясовуємо, як повинна виглядати загальна схема руху пасажирського транспорту міста Полтава та чи потрібна вона взагалі ?

Навіщо ?

     Негайне та справедливе питання, що виникає у досвідченого читача від згадки про паперову схему, як інструмент навігації у сучасному місті. І справді навіщо, коли по-перше є інтернет карти із сервісами побудови маршруту та точного визначення місцеперебування, а по друге і так все зрозуміло.

Транспортна схема Будапешту

При цьому правда залишається поза увагою кількість аудиторії, що гірше орієнтується в місті, або банально позбавлена доступу до мережі інтернету: людей, що просто економлять на усьому або тих, хто приїздить з віддалених регіонів. За останніми дослідженнями, доросла частина користувачів інтернету ледь складає 60%, а серед людей доросліших 50 років- набагато менше 50%.

Пасажирам цих категорій банальне для багатьох з нас завдання переміщення містом з пункту А до пункту Б може видатись не таким вже й легким.

А як за кордоном ?

   У країнах Європи, до якої ми так хочемо наблизитися, важко найти місто, що має високорозвинену систему громадського транспорту та не подбало про її візуалізацію усіма доступними засобами. Не останню роль в цьому складає престиж міста.

Схема рельсового транспорту Кьольна

Однак все ж слід зазначити, що схеми з`єднуючі усі види транспорту – рідкість усюди. Ось так виглядає простенька схема Будапешту (фото 1), схема Роттердаму лише з найбільш завантаженими лініями (https://www.ret.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/PDF/Kaarten_en_plattegronden/Frequentnet.pdf), або тільки автобусна схема Цюріха, де взагалі важко щось зрозуміти. І тільки столиця

Бельгії Брюссель (http://www.stib-mivb.be/irj/go/km/docs/WEBSITE_RES/Attachments/Network/Plan/Net_Reseau/SCHM_Plan_ACTU.pdf) може похвалитися дійсно єдиною схемою міського транспорту.

Така вибірковість пов`язана головним чином з тим, що в системах європейських міст маршрутна мережа розвинута наскільки, що однин або два види транспорту покривають їх майже повністю, і найчастіше це електротранспорт: метро, трамваї. Автобус лише допомагає їм а тролейбус ще треба пошукати. Тільки оцініть щільність ліній рельсового транспорту Кьольна (фото 2), міста з більш мільйонним населенням.

Схему муніципального транспорту Києва

А як у нас ?

   Для міста з населенням до 300 тис. Полтава має доволі насичену систему комунального електричного транспорту, що представлена 10 діючими маршрутами, та розвинену систему автобусних маршрутів у кількості 66. Постійно діючих з них близько 60. Тому транспортну мережу міста в цій ситуації треба розглядати лише об’єднаною.

З 2016 року ТОВ «Трек Сервіс Контроль» веде розробку  загальної схеми пасажирського транспорту міста. В результаті кропіткої праці, є результат, який не соромно представити громаді, як предмет для широкого обговорення. Ще восени була презентований варіант загальної схеми на якій знайшли відображення усі міські маршрути

Схема пасажирського транспорту міста Полтава

(фото 4). В експериментальному порядку одна з таких схем була розміщена на зупинці «НВТ Воля» (фото 5). Унікальність цієї схеми у

тому, що на сірому фоні усієї маршрутної мережі пасажир бачить «підсвічені» червоним кольором напрямки, куди він може доїхати з обраної зупинки без пересадки. До того ж на схемі вказані всі маршрути транспорту, що проходять цією зупинкою. Від початку розробки схеми до стану пройшло лише півроку. Як порівняння, можемо зазначити, що над схемою Празького метро працювали 2,5 роки, а схему муніципального транспорту Києва ентузіаст Костянтин Череповський виготовив за 16 місяців (фото 3)

Так вже склалося, що представлений проект схеми не є предметом співробітництва з місцевою владою і зроблений виключно власними силами та коштами.

Що ж вийшло ?

   В подальшому спробуємо коротко описати результат роботи над схемою.

Зупинка «НВТ Воля»

Отже, вдалося відобразити усі маршрути громадського транспорту на одній схемі так, щоб вона була біль-менш зрозуміла та читабельна на форматі 60 на 60 см. Такий розмір був вибраний не випадково. На нових зупинках міста встановлених протягом 2015-2016 року квадрат каркасу якраз має такі розміри, тому схема поміщена в таку нішу має більш привабливий вигляд та захищена від вандалізму (здерти її нелегке завдання) (фото 6). Однак нанесення одночасно 76 маршрутів не могло не позначитися у виді ускладнень у районах особливо завантажених пасажирським транспортом (так зване «Кільце» по вул. Європейській, І.Мазепи, В.Тирнівської, М.Бірюзова, Соборності та у напрямку Подола по вул. Небесної Сотні).

Транспортна схема

Особливу увагу було звернуто на ключові об’єкти інфраструктури міста: залізничні вокзали, автовокзал, місця пересадок. Такі вузли були виділені на схемі, бо саме з них починається знайомство гостей міста з його транспортною системою (фото 7). Вдалося максимально точно прив’язати схему до географічної мапи міста, що полегшить орієнтування по ній. За основу було взято дорожню мережу, зберігши її вигляд в цілому та обмеживши прямими та 45 градусними кутами (фото 8). Зрозуміло, що такий прийом пов’язаний з неминучими географічними спотвореннями, місцями прийнятними, місцями не дуже. Другі, на щастя виявилися не надто чисельними і, маємо надію, не мають принципового значення. Величезною перевагою схеми стало включення до неї назв усіх діючих зупинок та маршрутів.

Транспортна схема

 

 

До недоліків пробної версії, на наш погляд, можна віднести 3 моменти, які орієнтовані якраз на людей, що приїздять до міста. Це відсутність: англійськомовних написів на ключових зупинках, назв мікрорайонів,

позначень культурних та історичних пам`яток. При подальшому вдосконаленні схеми усе це буде враховано. Ще одне питання, яке обов’язково задасть досвідчений читач: а як бути у випадку змін у маршрутній мережі ? Тут відповідь тільки одна: кожного разу змінювати схему. На щастя, маючи за основу діючу розробку, це вже буде не складно.

Транспортна схема

Що далі ?

   Риторичне питання. Як вже було сказано, цей проект не пов’язаний з жодною державною структурою, тож реалізація його не має характеру узгоджених з кимось дій. Отриманий результат – це лише виконання завдання, що ми самі собі поставили. Що з цього вийшло, цікаво дізнатися у наших читачів, яких запрошуємо до обговорення. Маємо надію, що і міська влада зацікавиться проектом.

3 Responses to Схема руху
  1. Интересная и познавательная статья.


[top]

Залишити коментар

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *